Aiemmin kerroimme, kuinka uusiutuvan energian asiantuntijat valmistautuvat Team Rynkeby -hyväntekeväisyyspyöräilyyn kerätäkseen varoja vakavasti sairaiden lasten hyväksi. Nyt matka on alkanut, ja Suomen uusiutuvat ry:n edunvalvontapäällikkö Klaara Tapper polkee kohti Pariisia osana Järvi-Suomen joukkuetta. Uusiutuvat-lehti seuraa Klaaran vaiheita matkalta – hyvän asian, yhteisöllisyyden ja määrätietoisen sitoutumisen hengessä. Tässä ensimmäiset kuulumiset suoraan kentältä:
”Virallinen Tour de Paris 2025 on alkanut. Ennen varsinaista Touria osa joukkueista ajaa ns. prologin oman maansa kamaralla. Meidän Järvi-Suomen joukkueen pisimmät sissit vetää kaikkineen n. 1700 km:n matkan Joensuusta Pariisiin, meikä noin 1500 km Jyväskylästä alkaen. Vieläkin pidempiä reissuja on tiedossa: Kaappolan Oulun joukkueet hurjimmat lähtivät ilmeisesti matkaan Jäämereltä.
Meidän tiimi ajoi tosiaan J-citystä Tampereelle ja sieltä Helsinkiin.

Kansalaistorilta ajettiin poliisisaattueessa Vuosaaren satamaan ja sieltä lautalla reilun vuorokauden matka Travemündeen Saksaan. Perillä pimenevässä lämpimässä illassa polkaistiin vielä viimeiset kilometrit Lyypekkiin, missä vietettiin eka yö.
Tourin varsinainen ensimmäinen päivä oli 172 km taival Lyypekistä Walsrodeen. Kilometrit kertyivät hämmästyttävän kevyesti: jalka ei (ainakaan vielä) paina ja mäkisiin Keski- ja itä-Suomen reitteihin tottunut joukkue sai nautiskella tasaisista maastoista. Myös saksalaiset maantiet tuntuvat tähänastisen otannan perusteella olevan loistavassa tai vähintään hyvässä kunnossa. Tämäkin helpottaa ajoa. Paikalliset pikkukylät, hämärät lehdot ja laajat peltoaukeat olivat (ja ovat) kaunista katseltavaa, eikä niihin millään kyllästy.
Toinen virallinen päivä oli 185 km. Saksassa pysyttiin edelleen: reittinä Walsrode-Ostbevern. Tämä reitti Ala-Saksin maakunnasta Nordrhein-Westfaleniin oli uusiutuvan energian intoilijan karkkikauppa. Reininlaakson tuulivoimapuistot edustavat eri kausien voimalatyyppejä, joita oli riemastuttavaa ihailla vehreässä maalaismaisemissa. Bongasimme myös reissun tähän mennessä ensimmäisen teollisen mittaluokan aurinkovoimalan.
Päivän loppupuolella tasainen maasto sai muotoja. Mäkiin tottunut tiimi pääsi kiipeämään pari tiukemmankin puoleista nousua, mikä kerrassaan riemastutti osaa joukkueesta. Sadekuurot ja aurinko vaihtelivat pitkin päivää, mutta yhtä iloisena päästiin hotellille ja illalliselle.
Tourin kolmas päivä (tiistai) vie meidät Saksasta Alankomaiden puolelle. Sieltä matka jatkuu Belgian mäkien kautta Ranskaan ja lopulta la 12.7. Pariisiin kaikkien Euroopan joukkueiden kera.
Päivät Tourilla koostuvat pääosin ajamisesta ja syömisestä. Kullakin joukkueella on matkassa kullanarvoinen huoltotiimi, joka ruokkii ja juottaa kuskit, auttaa pyörien teknisten ongelmien kanssa ja hoitaa esim. hotellikirjautumiset. Huolto on aivan ratkaisijan roolissa Tourilla, ilman heitä mistään ei tulisi mitään.
Tourin kolmas päivä oli Järvi-Suomen joukkueen etapeista pisin: n. 205 km. Saksan hienot maalaismaisemat siivittivät matkaa totutun sutjakkaasti. Erityisen mieleenpainuvaa oli jylhän Rein-joen ylitys, sekä huollon loihtimat fantastiset lounasburgerit. Paria kevyttä sadekuuroa lukuun ottamatta sää suosi ja reitti oli pääosin tasaista – joskin päivän päätti äärimmäisen miellyttävä alamäki, jota pitkin kirjaimellisesti laskeuduimme Alankomaihin.
Tourin neljäs päivä (virallisen osuuden puoliväli!) vie Alankomaista Belgiaan. Kyseessä lienee Tourin mäkisimmät osuudet: 175 km vuorikiipeily. Sieltä matka jatkuu viimeisinä päivinä Ranskaan ja edelleen Pariisiin lauantaina 12. heinäkuuta kaikkien Euroopan joukkueiden kera.”
Toivomme turvallista matkaa koko tiimille kohti Pariisia.